lørdag 22. november 2008

Desemberglede

Midt i eksamenslesing og oppgavegjøring er det fort gjort å gjøre andre ting, som feks å gå i butikken og kjøpe julebrus. Men i fravær av mammas stemme som forteller meg hva jeg ikke burde spise og drikke, dukker det opp en annen morsstemme: Astrid Olson i Greveholm! Og mens setningen: Inga julmust førra julafton har jag jo sagt! runger rundt i hodet mitt og jeg svelger mer og mer boblende e-stoff-brus og dytter vekk tanken på at jeg for lengst burde vært hos tannlegen fordi jeg alltid har hull, kjenner jeg at det virkelig ikke kan bli jul uten Greveholm i desember...
For deg som eventuelt ikke har vært så heldig å lære alle de skånske replikkene utenat, kan jeg informere om at Greveholm er tidenes julekalender, spilt inn av en rekke mer eller mindre amatørmessige skånske skuespillere og opptill flere spøkelser. Grunnet flytting fra hjemmet får jeg i år ikke muligheten til å se den dag for dag på VHS sammen med min 13 år gamle søster, sånn som vi har gjort i åresvis (og gjerne til flere årstider). MEN i min iver etter å gjøre andre ting enn nettop det jeg burde slumper jeg innom vår alles kjære youtube og finner hva? Jo, ikke mindre enn alle 24 episodene! Så kjære venner, julen er reddet, og jeg oppfordrer dere alle til å få deres daglige dose svensk adventsspenning fra og med 1. desember.

Til høyre ligger en liten teaser, jeg klarte ikke å få lagt den inni innlegget desverre.

1 kommentar:

Christina sa...

Jeg skal iallfall se på The Julekalender!